dilluns, 7 de novembre del 2011

El blauet i la boga

Des que el passat febrer, al costat d’en Xavier Albiac, vaig poder fotografiar per primera vegada el blauet, m’ha voltat una idea pel cap: intentar atrapar-lo enfilat a una espiga de boga. Primera perquè em semblava que podia ser una imatge estèticament potent, i segona perquè ho trobo molt adequat, ja que és una planta pròpia de l’hàbitat del blauet, i que sovint ell utilitza de manera espontània com a talaia de pesca.
Ho vaig intentar diverses vegades a finals d’hivern, però ja era molt complicat trobar espigues a aquelles alçades, i quan en vaig localitzar algunes va ser quan intentava fotografiar un blauet mascle adult al riu Ter, que em va donar carabasses repetidament... Però fa poc, acabat l’estiu, he fet alguns nous intents, de vagades sol i de vegades amb la companyia d’en Xavi, amb resultats diversos.
El primer intent el vaig fer al Ter. Hi vaig anar disposat a trobar aquell mascle adult que tantes vegades se m’havia rifat (només us diré que, en una sola sessió, se m’havia arribat a enfilar al sostre de l’amagatall fins a quatre vegades!, i inclús m’hi havia deixat algun “regalet”, però mai se m’havia posat al davant, al lloc apropiat per retratar-lo). Però enlloc d’ell, i per sorpresa meva, vaig trobar una jove femella que es va mostrar una mica més col.laboradora. No obstant, no vaig poder tenir-la al davant amb bona llum, i les fotos que vaig poder fer ho denoten; els falta llum i contrast. Però bé, ja havia aconseguit, fos com fos, el meu propòsit: retratar el blauet sobre una espiga de boga!




En algun moment, se’m va posar més a prop del compte, i tot el que vaig poder fer va ser intentar enquadrar algun retrat com aquest:



El següent intent ja va ser al Ripoll, amb en Xavi, on curiosament vam tornar a trobar una femella jove. En aquest cas vam tenir millor llum, però les espigues de boga que vam trobar ja estaven força malmeses. Aquestes són algunes de les fotos que vam poder fer:






La següent fotografia m'agrada especialment, per les línies paral.leles que formen el bec del blauet i la punta de l'espiga.






L’últim intent va ser de nou al Ter, on vaig continuar buscant aquell mascle adult, cosa que ja començo a considerar una quimera..., i una altra vegada em va sorprendre la visita d’un individu que no esperava. Aquesta vegada fou un mascle, però jove. I també vaig aconseguir retratar-lo sobre una espiga de boga, que era el meu objectiu.





La diferenciació entre mascles i femelles, i entre adults i immadurs, en el cas del blauet és molt senzilla, sempre que els poguem observar prou d’aprop. Quant al gènere, el tret distintiu més característic és que les femelles tenen la part inferior del bec de color vermell, mentre que els mascles el tenen completament negre. D’altra banda, el plumatge dels mascles presenta uns colors molt més vius i intensos que el de la femella. Penso que ambdós aspectes es poden apreciar bé a les fotos que us mostro. I per saber si es tracta d’un jove o d’un adult, on cal mirar és als peus! Els adults els tenen de color vermell pur, mentre que els joves els tenen lleugerament emmascarats, com si els portessin ensutjats. Com que els tres blauets d’aquesta entrada són joves, clicant aquí podeu veure la pigmentació dels peus d’un mascle adult. 

I ja per acabar, les tres últimes fotos, en aquest cas utilitzant una focal de 420mm.



  
Això és tot, de moment. Espero que us hagin agradat. I si properament aconseguim fer alguna cosa nova, aquí ho mostraré. Salut!

9 comentaris:

  1. Vaya colección de increíbles tomas. A cada cual mejor. Un saludo

    ResponElimina
  2. Em pensava que la primera fotografia era un dibuix. Increïbles imatges...

    ResponElimina
  3. Una sèrie guapíssima, comença amb unes fotos precioses que van millorant i acaba de forma excepcional. Ets un mestre! Felicitats!

    ResponElimina
  4. Roger, puedes hacer una calendario con una toma en cada mes, porque son bellísimas y podríamos estar todo el año admirandolas¡¡¡
    Besos Cris

    ResponElimina
  5. Hola Roger, eres todo un pedazo de maestro, que pasada de fotos amigo mio, que pasada de fotos, para quitarse el sombrero, un 10 sin lugar a duda amigo. Un abrazo.

    ResponElimina
  6. Ei... Roger, tela amb les fotus són un passada, no ho sabia que per aquests varals hi tinguéssim uns ocells tant macus, venu el fotograf també hi té a veure ja que tenen molt bona definició i es veuen de conya. Moltes felicitats !!!

    ResponElimina
  7. Preciosa serie, uno no se cansa de ver estas fotos cuando son tan buenas!
    Saludos camperos!

    ResponElimina
  8. Belíssima! É o mínimo que posso comentar dessa série fotográfica!
    Parabéns e felicidades.
    Um beijo carinhoso.

    ResponElimina
  9. Totes bonísimes, un bloc molt interessant. Donaré una ullada de tant en tant.

    ResponElimina